lördag 6 juni 2015

Gothenburg Triathlon 2015

Eller Göteborg triathlon som man skulle säga på svenska. Jättefin tävling som arrangerades för andra året och nu bytt plats till Rådasjön som ligger några minuters cykeltur från min dörr. Detta var triathlonpremiär för mig i år och jag kände mig lite nervös inför simningen. Löpningen funkar bra eftersom det är nästan det enda jag har tränat sista månaderna och cyklingen funkar ok också även om jag bara kört två pass på tempocykeln, men det har blivit ganska mycket transportcykling under vintern/våren.

Anledningen till att jag var nervös inför simningen var dels att jag kört ett (1) simpass de sista 2 månaderna och det var 1500 meter i Valhalla i måndags som kändes precis som det borde efter att jag inte har simmat på två månader och redan innan dess var en ganska medioker simmare. Dels var det också pga att det är snorkallt i vattnet, 14 grader, vilket är på gränsen till när man enligt reglerna ska korta ner simbanan. Detta gjordes något, från planerade 1500 meter till 1150 meter. Jag tackade för varje meter den kortades ner. Enligt väderprognosen fanns det även risk för åska och jag hoppades kanske att man skulle ställa in hela simmomentet, men så blev det inte och det kom heller ingen åska.

Simningen blev precis lika, om inte mer, vidrig som jag hade fruktat. Började hyperventilera direkt från start och kunde inte lugna ner andningen förrän sista 2-300 meterna. Jag försökte köra tvåtaktsandning för att inte ha ansiktet så mycket nere i det kalla vattnet men det hjälpte inte mycket, hade panikkänslor hela första varvet, fick bröstsimma stora delar av detta för att försöka lugna ner mig. Kände mig riktigt dålig.

Till slut kom jag i alla fall levande upp ur vattnet efter drygt 24 minuter, 9 minuter efter täten, på plats 50 typ (av drygt 100 startande på den olympiska distansen). Fick till en hyfsad växling även om jag velade lite med om jag skulle dra på mig armvärmarna eller inte, det slutade med att jag sket i dem eftersom de var krångliga att få på när jag var blöt och kall.

Jag längst ner i backen. Äntligen uppe ur det vidriga vattnet.


Växling 1. Funderar på om jag behöver armvärmare eller inte.

Cyklingen var fyra varv runt Rådasjön, varje varv 10,4 km, så totalt 41,6 km. Jag känner till banan väl eftersom det är mina hemtrakter och var till och med ute och körde fyra varv på den förra helgen. Detta var nog ganska bra då den både är ganska backig (ca 450 höjdmeter totalt) och teknisk med en del lite svåra svängar där det är bra att veta hur mycket fart man kan våga komma in med. Första varvet var det uppehåll och torrt på marken, det kändes bra och jag susade om säkert ett tjugotal tävlande bara på första varvet (det enda positiva med att vara en relativt dålig simmare, att man får en positiv cykling och löpning). Efter första varvet började det regna lite och blev blött på marken så man fick ta det lite lugnare i kurvorna. Jag kände mig bra hela vägen, drack ca 4 dl sportdryck och fick även i mig en av de två geler jag hade tejpat på ramen. Jag lyckades hålla nästan 36 km/h i snitt vilket jag tycker är bra på den banan som har flera backar där man får gå ner på lättaste växeln och kämpa för att hålla styrfart. Tror att jag hade bland de bästa cykelsplittarna (förutom vinnaren Erik Holmberg som slog mig med fem minuter på cykeldelen).


Innan regnet.

Tror att jag växlade in från cykeln på cirka tiondeplats. Sprang om två löpare ganska direkt på första varvet. Fin löpbana som gick på grusvägar med lite småbackar in i Gunneboskogen. Resten var ganska odramatisk, jag försökte hålla tempo men hade egentligen ingen att jaga, de framför var för långt fram att nå och bakom såg jag ingen som hotade (i och med att sista kilometern på varvet var ut till en vändpunkt fick man ganska bra koll på de framför och bakom). Löparbanan var lite kort, ca 9,5 km och den tog mig  36:08, 3:49/km. Tror kanske att det var snabbaste löpsplit (det finns inte exakta tider upplagda ännu), tvåan Anton Bengtsson hade troligtvis något liknande. Kom in på 2:12:47 och en åttonde plats totalt, 12 minuter efter segraren Erik Holmberg och 8 minuter efter tvåan Anton Bengtsson. Nöjd med det då jag är så usel på att simma och tidsdifferensen fram till de första är i princip det jag tappar mot dem på simningen.

Löpning.

I mål.
Nu hoppas jag på att det blir lite varmare väder så att jag kan träna på simningen utan att frysa ihjäl. Tack till arrangörerna av Gothenburg Triathlon. Kanonevenemang!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar