söndag 30 augusti 2015

Säsongsavslutning på Tjörn

Efteranmälde mig till Tjörn Triathlon, halvironmandistans, eftersom formen kändes så bra efter Kalmar. Plus att det trots regn förra året var en väldigt fin tävling.

Jag hade inte så mycket repsekt för distansen i år som förra året då det var det längsta jag dittills hade gjort som triathlontävling. Kanske nästan hade lite hybris. Hur som helst var inställningen främst att ha det kul. Och att slå förra årets tid.

Det blåste rätt rejält när jag kom upp till Skärhamn strax efter kl sex igår morse, annars såg det ut att bli en fin tävlingsdag. Hämtade ut startkitet (hade råkat bli anmäld som Mattias Jansson istället för Jonson). Fixade i ordning i växlingsområdet. Valde att köra med lite mer minimalistisk packning på cykeln. En 7 dl flaska Vitargo, en bar, tre gels. Inget extra tubdäck, bara en punkaspray och en kolsyrepatron.

Simningen gick bra, försökte hitta fötter att ligga på, kände mig lugn hela vägen. Kom upp efter 34 minuter, 5 minuter bättre än i fjol.

Hade en oproblematisk växling på några sekunder över en minut vilket gör att man bara där kommer om 20-talet andra tävlande. Cykelskorna klipsade, hade både linne och en långärmad tunn cykeltröja under våtdräkten då det var lite svalt på morgonen.

Jag märkte när jag kom ut på cykelbanan att jag har höjt mig ett snäpp i simningen, förra året fick jag börja med att cykla om ett hundratal redan på första milen, nu var det betydligt glesare och jag cyklade redan från början med folk som höll ungefär samma fart som jag. Hade en ok känsla hela cyklingen, det var tuff motvind på 169:an tillbaka till Skärhamn men samma för alla, bara att skita i att det går långsamt, krypa ihop så mycket som möjligt, och inte slita ut sig i onödan. Cyklade på 2:23, fem minuter snabbare än förra året, utan att känna mig särskilt sliten. Hade nu ca 10 minuter till godo på förra årets tid och var vid gott mod. Återigen oproblematisk växlings, ca minuten. Gick ut ganska försiktigt på löpning och hoppades hitta en skön känsla, höll mig runt 4-fart första milen och det kändes som att jag hade en växel till.

Men sen gick det utför ganska snabbt, började få magsmärtor, drog ner på tempot för att se om det hjälpte, det gjorde det inte så mycket. Fick göra två toastopp och sänka tempot. Lyckades i alla fall ta mig i mål och var nöjd med det. Pga bufferten jag byggt upp under cyklingen och simningen slog jag också förra årets tid om än bara med en halvminut. Halvnöjd med insatsen men ändå glad att jag ställde upp, varje gång lär man sig nåt. Igår lärde jag mig vikten av att få i sig dryck och näring som man testat på träning, vet inte om det var det som var orsaken igår, eller om det var kroppen som inte var återhämtad efter Kalmar eller om det bara var en dålig-mag-dag eller lite av varje.

Det har varit en rolig tävlingssäsong där kronan på verket självklart var Kalmar Ironman som gick så bra. Nu blir det lite säsongsvila innan jag planerar vad jag ska hitta på nästa år. Det enda jag har planerat hittills Sandsjöbacka Trail Marathon i januari och Öppet spår i februari. Blir skidtävlingspremiär för mig. Har inte bestämt mig än hur mycket jag ska gå in för det, svårt kanske att ha ett tidsmål med en sån tävling som handlar så mycket om väder och skidföre.

På topphumör ca 60 km in på cyklingen. Bild: Markus Lihnell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar