tisdag 19 augusti 2014

Anmäld till Kalmar

Nu har jag anmält mig till Kalmar Ironman 2015. Dyrt som fan var det. Eftersom min förra blogg hette Sub 2:30 och handlade om att klara ett marathon under den tiden, vilket jag på tre års tid inte lyckades med, tänkte jag att jag skulle skaffa mig en ny blogg som ska handla bara om triathlon och min väg mot att förhoppningsvis klara min första Ironmantävling om knappt ett år.

För nya läsare som inte har läst vad jag skrivit på min förra blogg kan jag här ge en resumé över min karriär i uthållighetsidrott.

Jag började med löpning när jag var 23 år gammal. Innan dess hade jag varit ganska osportig, på gränsen till en sån som hånar människor som sysslar med sport. Lite av den personen finns fortfarande kvar i mig och jag tycker egentligen att allt det här är ganska löjligt. Men å andra sidan har jag hittat en stor passion i att vara fysiskt aktiv på en nivå som de flesta "vanliga" nog tycker är rätt så extrem.

Idag är jag 33 år gammal och fyller snart 34. Under de 10 år som jag har hållit på med löpning har jag gjort det på ett allt mer seriöst sätt. Från att jag endast ville ta mig runt Göteborgsvarvet till att jag ville ta mig runt ett marathon till en liten utflykt med några ultradistanser tillbaka till att försöka slipa tiden på främst marathonsträckan. Min förra blogg handlade som sagt om just det. Först hade jag en blogg som hette Sub 2:40, detta klarade jag dock ganska snabbt i Berlin 2010. Efter det fick jag hybris och trodde att jag nog ganska snart skulle klara även 2:30, så jag startade en blogg som hette det. Det visade sig dock vara svårare att göra än att säga. Under tre års tid kämpade jag med det men kom inte ner till nån bättre tid än 2:36. Den satsningen har jag därför lagt på is nu. Nu är det istället triathlon som gäller. Sedan i våras har jag därför lagt till lite cykel och simträning i min vardag. Jag har under sommaren genomfört några stycken triathlontävlingar, bland annat träningstävlingarna på Råda Säteri samt Gothenburg Triathlon. Den senare var en olympisk distans (dock lite kort) som jag genomförde på 2:07:55 och kom på tionde plats. Mitt stora mål i år är Tjörn Triathlon den 30 augusti, vilken är en halv-Ironman, eller 11.3-tävling som dom kallar det (den totala tävlingssträckan i kilometer) eftersom man inte får använda ordet Ironman utan att betala en jävla massa pengar.

Då jag redan inom löpningen främst satsade på längre distanser har det blivit naturligt att snegla på den längsta triathlondistansen som är 3,8 km simning, 18 mil cykel och ett marathon att springa. Denna distans kallas av de arrangörer som betalat tillräckligt med pengar till beskyddarorganisationen för just Ironman. Sedan några år tillbaka får Kalmar Triathlon kallas just för en Ironman och det är den enda Ironmantävlingen i Sverige.

I söndags kväll gjorde jag slag i saken och pungade ut den rätt så saftiga anmälningsavgiften för att få delta i nästa års lopp. Jag hoppas att det kommer gå bra och att jag får en fin upplevelse. Än så länge har jag inte satt något tidsmål med det hela. När man gör en sån här grej för första gången kan det nog vara bra med lite ödmjukhet. Självklart har jag väl ändå en del funderingar och tror att under 10 timmar inte är omöjligt.

Så nu är tanken att jag här ska beskriva min träning under året som är kvar. Det blir nog bra. Antagligen blir det en hel del gnäll och motivationssvackor men kanske även lite inspiration. Vi får helt enkelt se.

1 kommentar:

  1. Då lägger jag till bokmärke för den här sidan istället, alltid lika roligt att läsa dina inlägg :)
    Riktigt häftig bild!

    SvaraRadera