onsdag 27 augusti 2014

Inför Tjörn Triathlon

Med anmälan till Kalmar nästa år inskickad har årets mål, Tjörn Triathlon mer börjat kännas som ett delmål. Från och med förra veckan har jag dragit ner på träningen, efter 4 veckor i sträck på mellan 15 och 20 träningstimmar landade förra veckan på strax under 10 timmar. På grund av att vi med klubben skulle resa upp till Dalarna och delta i Vasastafetten kände jag också att jag behövde slipa till löpformen, så gott det nu går på en vecka. Jag bestämde mig i alla fall för att köra primärt löpning under förra veckan och få till åtminstone ett riktigt hårt löppass. Detta blev på torsdagen när jag körde 6 km på grusåttan i Skatås i princip så hårt jag klarade av. Jag har för egen del bra erfarenhet av att köra en kort men riktigt hård snabbdistans två dagar innan en tävling, det brukar ge mig en kortvarig formtopp.

Jag sprang sträcka fyra av tio i Solvikingarnas lag i stafetten och jag tycker att jag gjorde en helt ok men inte strålande insats. Det spelade nu inte så stor roll i det stora hela då laget slutade på en tredjeplats med ganska stort avstånd upp till andraplatsen och även några minuter ner till fjärdeplatsen.

Denna vecka är det fullt fokus inför Tjörn på lördag. Tankarna kretsar kring upplägg, utrustning och även en del oro kring saker som kan gå fel. Då det är materialsport är det ganska mycket saker som måste fungera, främst på cykeln. Jag funderar även på hur mycket energi och i vilken form jag behöver få i mig under cyklingen. Preliminär plan är att äta två bars samt en stor gel (sån där med skruvkork) samt ungefär hälften sportdryck och hälften vatten. Det blir totalt ca 700-800 kcal vilket är ungefär en fjärdedel av vad jag kommer förbränna under loppet.

En annan fråga som jag brottas med är vad jag ska ha på mig på cyklingen. Prognosen säger att cyklingen kommer påbörjas med ca 14 grader i luften och avslutas med ca 17 grader. Jag är ju inte tjockaste killen så jag är rätt så känslig för att bli kall. Förutom tri-linne funderar jag på antingen armvärmare, cykeltröja (plus armvärmare) utanpå linnet, eller en tunn vindjacka som jag sen kan ta av mig.

Som ett sista formtest i måndags körde jag fjärde och sista träningstävlingen på Råda Säteri. Jag har under sommaren lyckats kapa min tid där med ca 2 minuter per gång, från 1:06, till 1:04, till 1:02. De officiella tiderna har inte kommit upp än och jag hade ingen klocka men jag tror att jag lyckades kapa något ytterligare denna gång. Jag hade också den bästa känslan på löpningen i måndags av alla tillfällena i sommar. Cyklingen kan ha gått lite långsammare men det skyller jag i så fall på att jag fick bromsa för bilar och cykelklungor samt att man fick ta det extremt lugnt i vändningarna och rondellerna då det hade spöregnat någon timma innan start så att asfalten var våt. Var trots försiktighet ungefär 2 millimeter från att ramla i en rondell när jag fick sladd på bakhjulet men lyckades häva den.

Mitt främsta mål inför Tjörn är, med tanke på att jag nu laddar för dubbla distansen nästa år, att försöka genomföra det hela snyggt och med en bra känsla hela vägen, sen får tid och placering bli vad den blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar