söndag 21 september 2014

Fortsatt på halvfart

Det här inlägget blir väl ungefär som det förra. Ingen massiv träning under veckan alltså.

1. Har cykelpendlat till jobbet varje dag plus lite extra för ärenden och så. Vet inte riktigt om det ska kallas träning för det är oftast ganska lugnt och jag har bara 8 km till jobbet. Samlat ihop sådär 12 mil på detta sätt i alla fall. Å andra sidan om jag loggar ett tretimmarspass på racern har ju större delen av det också varit på ganska behaglig ansträngningsnivå så jag väljer att fortsätta kalla cykelpendlingen för träning, i uppförsbackarna kan jag till och med bli lite andfådd ibland.

2. Har simmat måndag, tisdag och söndag. 2000 meter rakt av i måndags, tog 40 minuter ganska exakt. I tisdags var 50-metersbassängen på Åby delad så det var bara 25 meter och det var dessutom ganska trångt. Detta förstörde min plan (som var att simma 2000 meter rakt av precis som dagen innan). Trängdes ett tag med de 5-6 andra personer som var i den enda 25-metersbanan som var öppen för allmänheten innan några av dem lämnade. Då fick jag för mig att köra 50-metersintervaller med start var 90:e sekund. De tog ungefär 45 sekunder styck med ganska kontrollerad ansträngning. 45 sekunder vila således. Körde väl ett 10-tal sådana innan jag gick och bastade. Idag (söndag) tänkte jag att det var dags att testa lite längre än 2000 meter så jag simmade 3000 meter i ett svep. Gjorde detta i våras en gång på 67 minuter. Idag tog det ca 62 minuter utan att jag hittade någon riktigt bra känsla. Så det kändes positivt. Börjar få till voltvändningar som inte ser allt för komiska ut också. Simningen känns ganska kul just nu.

3. Ett löppass blev det under veckan och det gjorde jag igår. Ville så väldigt gärna att det skulle kännas fantastiskt skönt men det gjorde det inte. Trots perfekt höst/sensommarväder. Sprang mestadels på stigar hemifrån och genom Delsjöterrängen, första timmen kändes ok och några gånger nästan njutbart. Men när jag kom fram till Brudarebacken efter dryga timmens löpning började jag känna mig yr i huvudet, försökte trycka på uppför för att möjligen väcka mig själv men det var bara slitsamt och när jag väl kom upp var jag helt slut och satte mig i en träfåtölj, som av någon anledning står längst upp vid liftgatan. Satt där och pustade i en kvart eller så och hade ingen som helst lust att springa mer. Kollade på ett modellflygplan som någon körde med vid sidan av backen och undrade hur jag skulle orka släpa mig hem. Efter ett tag fick jag mig ändå till att resa mig och påbörja en långsam jogg hemåt med några omvägar för att få ihop de planerade två timmarnas löpning. Stannade klockan utanför min port efter två timmar och en sekund. Bra planerat. Men usch vilken dålig form jag är i. Minns hur jag för ett år sen var i mitt livs form och sprang Lidingöloppet på 1h50min.

Tänker just nu hur jag ska lägga upp träningen inför nästa års Ironman, mest på så sätt för att ha kvar motivationen (eller få tillbaka motivationen). Jag tänker att jag vill ha ett delmål. Funderar på om det ska bli Göteborgsvarvet, har ju inte sprungit det på riktigt sen 2011 då jag gjorde 1:14 där. Skulle vilja springa under 1:10. Alla som man känner som inte är så insatta i löpning brukar ju alltid fråga vad man har gjort på varvet och då skulle det ju vara kul att ha en riktigt bra tid att skryta med. Så då tänker jag att jag kommer träna lite blandat och som jag känner för fram till februari/mars nån gång. Och sen göra en toksatsning bara på löpning i 2-3 månader för att förhoppningsvis gå som ett spjut på varvet. Sen efter att jag fixat det så blir det mer fokus på cykel fram till Kalmar 3 månader senare. Men det är ju långt kvar så jag vet inte. Just nu är simningen det enda som känns lite kul så ett tag framöver blir det det som är fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar